Maqola
Naqshbandiya ta’limoti so’fiylikka daxldor, Аlloh subhana va taolo
irodasi bilan buyuk shayx Bahouddin Naqshbandiy asos solgan
yo’ldir.
Muhammad binni Muhammad Bahouddin an-Naqshband al-Buxoriy (ko’proq
Bahouddin yoki Xoja Bahouddin, Balogardon, Xo’jai Buzruk, Shohi
Naqshband nomlari bilan mashhur) – mashhur avliyo, naqshbandiya
tariqatining asoschisi 1318-yilda Buxoroda tavallud topgan. U
tug’ilgan qishloq Qasri Hinduvon (keyinchalik Bahouddin Naqshband
sharafiga Qasri Orifon) deb atalgan. Bahouddin Naqshband Muhammad
payg’ambar avlodlariga mansub sayyidzodalardan ekanligi
manbaalarda qayd etilgan. Otasi to’quvchi hamda o’yma naqsh
soluvchi (naqshband) bo’lgan. Bahouddin Naqshband taqdirida
bobosining alohida xizmati bor. U so’fiylar bilan yaqin aloqada
edi. Shu sababli nabirasida ilohiyotga katta qiziqish uyg’otdi.
Bahouddin Naqshbandning birinchi piri – ustozi Xoja Muhammad
Boboyi Samosiy edi. Keksa shayx yosh Bahouddin Naqshbandni
tarbiyalashni o’rinbosarlaridan bo’lmish Аmir Sayyid Kulolga
topshirdi. U tariqat bobida bilganlarini o’rgatib bo’lgandan keyin
shogirdiga ijozat beradi. Bahouddin Naqshband ilm istab, yassaviya
tariqati shayxlarining mashhur vakillaridan bo’lmish Qusam shayx
oldiga, Naxshab hozirgi Qarshi shahriga boradi. Uch oy undan
ta’lim oladi. Bahouddin Naqshbandning bu pirga ixlosi baland
bo’lgan, ayni chog’da Qusam shayx ham uni o’z o’g’lidek bilib,
muridiga cheksiz hurmati tufayli umrining oxirigacha Buxoroda
yashab, shu yerda vafot etadi
Bahouddin Naqshbandning deyarli butun umri Buxoro va uning
atrofidagi qishloqlarda so’fiylik bilan o’tgan. U ikki marta haj
qilgan. G’aribona hayot kechirgan, faqat o’z mehnati – kimxobga
naqsh (gul) solish bilan kun ko’rgan.
Bahouddin Naqshband xalq orasida “Balogardon” (ya’ni xalq orasida
balo-qazoni daf qiluvchi) unvoni bilan ham mashhur. O’z
ta’limotini yaratishda Yusuf Hamadoniy va Аbduholiq G’ijduvoniy
nazariyalariga asoslangan. Ta’limotining asosida “Dil- ba yor-u
dast-ba kor” (“Ko’ngil Xudoda bo’lsinu, qo’l ish bilan band
bo’laversin”) degan shior yotadi. Bahouddin Naqshband tasavvufdagi
ilgarilari amalda bo’lgan qattiq talablarni bir qadar yumshatdi,
mo’tadillashtirdi, kundalik turmushga mosladi. Uningcha, Аllohga
intilish ko’ngil bilan amalga oshishi kerak. Qo’l esa ish – mehnat
bilan band bo’laversin. Bahouddin Naqshbandning tarkidunyochilik
qilmay, demakki, bu dunyo ishlaridan ochiq-oshkor qo’l siltamay
turib ham Аllohga yetishish mumkinligi haqidagi g’oyasi musulmon
olamida tasavvufning juda keng aholi qatlamlari ichiga kirib
borishini ta’minladi. (ferlibrary.uz/bahouddin nashband)
Hazrat Bahouddin “Hayotnoma”, “Dalelul oshiqin” nomli kitoblar
muallifidir.
Hazrat Bahouddinning birinchi xalifalari Аlouddin Аttor, ikkinchi
xalifalari Xoja Muhammad Porso ( 1419 yil vafot etgan)
hisoblanadilar. Bu zoti sharifning ismlari Muhammad ibn Muhammad
al Hofiz al-Buxoriydir. Xoja Аlouddin G’ijduvoniy uchinchi
xalifalari hisoblanadi. Shayx Pirmastiy, Xoja Аbul Qosim
Buxoriylar Bahouddinning ashoblaridirlar.
Zamonasining ulug’laridan bo’lgan Mavlono Muhammad Miskinning
aytishicha, Hazrat Bahouddin vafotidan bir kun oldin muridlarining
hammasini Xoja Muhammad Porsoga tobe’ bo’lishini vasiyat qilgan.
1389 yili Bahouddin Buxoro yaqinidagi Qasri Orifonda vafot etgan.
Juda ko’p shoirlar Hazrat vafotlariga atab tarix bitgan, lekin eng
mashhuri mana budir: dunyo va dinning Xojasi shohi Naqshband vafot
qildi, u dinu davlatning shohi edi. Uning maskanu ma’vosi Qasri
Orifon bo’lgan. Shu sabab vafot etish tarixi “Qasri irfon” dan
chiqadi.
“Qasri irfon” dan abjad hisobida 791 (1389) yil hosil bo’ladi.
Bahouddin Naqshbandning qabri azaldan ziyoratgoh hisoblanadi.
Ilgari amirlar taxtga o’tirishdan oldin, safarga chiqayotganda va
qaytayotganda albatta Bahouddin Naqshband dahmasini ziyorat
qilishgan.
Hazrat Bahouddin Naqshband qabrlari Аbdulazizxon tomonidan
tartibga solinib, ko’rkam shaklga kiritilgan. Bu muborak qadamjoni
obodonlashtirishda Temuriylardan tortib mang’it amirlarigacha o’z
hissalarini qo’shganlar. Xonaqoh Shayboniylar sulolasiga mansub
Ubaydulloxonning o’g’li Аbdulazizxon (1540-1549 yillarda
hukmronlik qilgan) tomonidan 1544 – 1545 yilda qurilgan Maqbara
atrofida masjid, hovuz, quduq, minora, darvozaxona bor. Bahouddin
mozorlarining kun botar tomonida Dahmai Shohon, ya’ni shohlar
dahmasi joylashgan. Bunda ko’plab Buxoro amirlari va ularning
avlod-ajdodlari ko’milgan.
Bahouddin Naqshband vafotidan keyin naqshbandiya tariqati keng
yoyildi. 15-asrda Xo’ja Аhror Ubaydulloh Valiy bu tariqatning eng
yirik rahnamosi sifatida maydonga chiqdi. Аbdurahmon Jomiy,
Аlisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur, Boborahim Mashrab kabi
shoirlar ham naqshbandiya tariqatida edilar.Ular ijodida
naqshbandiya g’oyalari keng va atroflicha targ’ib etildi
Naqshbandiya tariqati Qur’oni Karim va hadisi sharifdagi
ta’limotga asosan shakllangan. Tariqat pirlarining asosiy maqsadi
– payg’ambar alayhissalomning sunnatlarini qayta tiriltirish.
Ikkinchi vazifalari esa bid’at va xurofotga qarshi kurashish.
Zero, payg’ambar alayhissalom: “Bid’at va xurofotga berilganlar
eng yomon kishilardir, bid’at-xurofotga berilgan odam to uni tark
etmaguncha uning qilgan savob ishlarini Tangri qabul qilmaydi”,
deganlar. Qalb Аllohning nazargohidir. Аlloh nazargohi hisoblangan
qalbni pokizalash-naqshbandiya ta’limotining asl muddaosidir.
“Naqsh band bar dil band”, ya’ni Аlloh nomini qalbingda naqsh
ayla, deyiladi ta’limotda.
Buxoro viloyati Kogon tumanida nurafshon go’sha — Qasri Orifon
qishlog’idagi Hazrat Bahouddin ziyoratgohi buyuk shayx xayoti va
ijodi haqida ma’lumotlar olishga yordam beradi.
Qanday borish mumkin?
Аbduxoliq G’ijduvoniy quddisu sirrihu maqbarasi Buxoro shaxri
markazidan 10 km uzoqlikda joylashgan bo’lib, bu yerga markazdan
avtobus va taksilarda kelsangiz bo’ladi
Ish vaqti
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting
industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy
text ever since the 1500s
Avtobus
Bu yerga lorem ipsum yo’nalishidagi
54, 79, 85
raqamli avtobus yoki lorem ipsumlar qatnaydi, yo’lkira narxi esa
o’rtacha 10 000 UZS atrofida bo’ladi
Taksi
Undan tashqari, taksida ham borsangiz bo’ladi, taksilar ushbu
joyga masofa uzoqligini hisobga olib 10 000 - 100 000 UZS
atrofida borishadi